Історія Autosan

Бренд Autosan має гарний логотип (чесно!) у вигляді білого лелеки і дуже поважну історію з неймовірною зміною назв…

Все почалося з того, що у 1832 році в м. Санок   Mateusz Beksinski  i Walenty Lipinski (1813–1898) заклали майстерні (пол. kowalsko-kotlarski zaklad rzemieslniczy) з виробництва інструментів, котлів та інших мідних начинь. Згодом підприємство почало виготовляти також обладнання для гірничодобувної та нафтопереробної промисловості, а також пивоваріння та гуралень. У 1886 році майстерні «перейшли» сину Валентина Ліпінського - Казимиру. Новий власник поступово розширяв виробничі площі і збільшував асортимент продукції. Якщо у 1886 році його підприємство налічувало 30 робітників, то через 10 років їх вже було 120 + інженер. У 1992-94 роках було отримано замовлення від австрійського міністерства залізниці на 143 вагони (43 поштові та 100 товарні).

У 1894 році продукція підприємства К. Ліпінського (тоді вона називалася Fabryka Wagonow i Maszyn w Sanoku) отримала золоту медаль на виставці у Львові. Того ж року її було перетворено на акціонерне товариство Pierwsze Galicyjskie Towarzystwo Akcyjne Budowy Wagonow i Maszyn. Після чого було збудовано нові виробничі приміщення для виробництва пасажирських та товарних вагонів і трамваїв. Ще до кінця  століття це підприємство стало найбільшим виробником залізничних транспортних засобів у всій Австро-Угорській імперії (кількість працівників зросла до 1000). Крім того, тут продовжували виробляти обладнання для нафтопереробної промисловості, пивоварень, спиртзаводів, а також парові котли, цистерни, баки, екскаватори, катки, металеві човни та мостові конструкції. 

На заводі в Саноку було виготовлені металеві конструкції для вокзалу у Львові (який був відкритий 26 березня 1904 року), пасажу Міколаша та Оперного театру.

У 1904 році на заводі почали виготовляти машини для пожежних бригад, які отримали назву Sanocka sikawka № 23 (на рубежі 1904-1915 вироблено 677 зразки).

З 1912 року виробляються електричні трамваї (Sanok SN1). Загалом, до 1925 року завод виготовив 15700 вагонів усіх типів. У міжвоєнний період завод було відбудовано та продовжено випуск вагонів для залізниці. У 1926-28 рр. на базі імпортованих з Італії вантажівок Lancia Pentaiota було виготовлено перші 15 автобусів. У 1930-34 рр. виробництво різко скоротилось і, навіть, на якийсь час припинилось. 

Під час німецької окупації на підприємстві виготовляли залізничні вагони, а від 1943 року - ремонтували військову техніку (включно з танками та бронетранспортерами ) і виготовляли санітарні носилки для поранених солдатів вермахту. 9 серпня 1944 року відступаючи німці зруйнували фабрику. Після чого її практично відразу почали відбудовувати (тоді вона отримала назву Zjednoczone Fabryki Maszyn, Kotlow i Wagonow L. Zieleniewski i Fitzner-Gamper SA – Fabryka Sanocka pod Tymczasowym Zarzadem Panstwowym). Вже у грудні 1944 року тут працювало 450 робітників, було налагоджено випуск простих сільськогосподарських знарядь (лопат, плугів, борон, цвяхів, відер та ін.). У 1945 році Саноцька фабрика ввійшла в склад Zjednoczenia Przemyslu Taboru i Sprzetu Kolejowego Tasko. Після чого дуже швидко було відновлено випуск залізнодорожних вагонів, трамваїв та причепів. У 6 листопада 1946 року було виготовлено 100-й вагон (після війни). У 1949 підприємство (яке у 1946 році було націоналізоване) вкотре змінило назву на „Sanocka Fabryka Wagonow „Sanowag” – Przedsiebiorstwo Panstwowe Wyodrebione”. У 1950 році розпочато випуск автомобілів. Головним чином це були пожежні машини на базі італійського Fiat-а та англійського Betford-а та прицепи. Окрім того, на заводі розпочали складати міжміські автобуси Fiat 666RN. Загалом, у 1950 році,  з конвеєра зійшов 71 автобус.  Подальшому розвитку цього «проекту» завадила «холодна війна». Вже у 1951 році було створено перший прототип власного міжміського автобусу, на видовженій базі А50 вантажівки  Star 20, з двигуном S42. Він отримав назву Star N50. В 1951 зявився модифікований прототип Star N51, який після модернізації отримав назву Star N52. Власне цей останній і був «поставлений на конвеєр». З 1951-59 роках було виготовлено 2 507 автобусів Star.

Після закінчення випуску  Star N52 було розпочато випуск автобусів під маркою San H01, а підприємство (1 січня 1958 року) знову змінило назву на Sanocka Fabryka Autobusow (Autosan)… вкотре?.  Думаєте востаннє? Ніііііііііі?

У 1991 році Sanocka Fabryka Autobusow (Autosan) була перейменована на Autosan S.A., оскільки підприємство перетворилось на акціонерне товариство. Ось!  Тепер все.

Джерело світлин статті: http://www.autosan.eu/pl/str/17/historia

Фотогалерея