Історія ЛАЗ

Є, точніше був, у місті Лева завод, який знали не тільки в нашій країні, але й далеко поза її межами. Завод – символ, завод – рекордсмен, завод – мрія, який перетворився на завод – пустку…

А тепер все по-порядку

13 квітня 1945 року було прийнято постанову «О восстановлении и развитии промышленности, транспорта и городского хозяйства г. Львова». А вже 21 травня було розпочато будівництво, яке тривало 4 роки. За початковим задумом, завод мав бути автоскладальний, але згодом вирішили його перепрофілювати на автобусний. Задовго до закінчення будівництва на заводі було налагоджено виробництво запчастин для автокранів. А з 1951 року почали виробляти автокрани АК-32 (на шасі ЗІС-150) та автобуси ЗІС-155. Команда молодих конструкторів на чолі з Віктором Васильовичем Осепчуговим модернізувала АК-32 результаті чого вийшов новий автокран ЛАЗ-690 (вигнута стріла довжиною 6,2 м, вантажопідйомність 3 тони, найвища висота підйому - 7,2 м, продуктивність крана - 23,25 тони/год), який можна було побачити скрізь… буквально скрізь. Загалом, було випущено понад 25000 автокранів.

Окрім, автокранів на заводі мали розпочати випуск електромобілів, у зв’язку з чим в 1950-51 рр. розробили і виготовили партію, як тепер кажуть – електрокарів, НАМИ-ЛАЗ-750. Електромобіль був оснащений двома електромоторами (2х2, 85кВт и 2х4, 0кВт) і міг проїхати 55-70 км, розвиваючи швидкість до 30-36 км/год (порівняйте із сучасними – як на мене, на той час – ідеальний міський транспорт). На випробування дослідні зразки були відправлені в Москву та Ленінград, але в результаті «на конвеєр» їх не поставили.

А жаль, напевне до цього часу її б так «вдосконалили», що про нафту б забули :), а виробники Тесли і всіх решту сучасних електрокарів «нервно курили в сторонке». Але ми трохи відволіклись…

Окрім, автокранів та електрокарів на ЛАЗ-і займались розробкою автофургонів. Першим серійним причепом став одновісний причеп-фургон для транспортування хліба ЛАЗ-712. А в 1956 році було розпочато випуск автопричепів- автолавок ЛАЗ-742Б. Був також розроблений автопоїзд у складі автомобілю-фургону ЛАЗ-150Ф з причепом-фургоном ЛАЗ-730, що мав загальну вантажопідйомність 7000 кг. Але його спіткала та ж доля, що й електромобіль… він виявився непотрібним.

А тепер, нарешті, автобуси…

Початково на ЛАЗ-і мали випускати автобус ЗИС-155, але проти виступив головний конструктор Віктор Осепчугов. Він був переконаний, що можна розробити новий автобус і його, як не парадоксально, підтримали. Для вивчення «передового досвіду» були закуплені автобуси Магірус, Неоплан та Мерседес. До кінця 1955 року було розроблено конструкцію першого автобуса. Перший дослідний зразок автобуса «Львів» був виготовлений 12 лютого 1956 року, згодом він отримав назву ЛАЗ-695 (число місць для сидіння – 27, всього місць – 35, двигун - ЗИЛ-158Л потужністю 109 к.с.).

Згодом, були нові моделі, були перемоги на конкурсах, але про це трохи згодом – звиняйте за тавтологію :)

Фотогалерея